Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Nieuws

Melkveehouder Vlooswijk bespaart diesel met grote mengkuil

Melkveehouder Gerbrand Vlooswijk in Montfoort heeft 160 koeien en ruim 70 hectare aan land. De ondernemer laat elke winter een grote mengkuil maken en bespaart hiermee veel diesel. Verder werkt hij op zijn land met zo min mogelijk eigen mechanisatie en maximale inzet van loonwerkers. ‘Het is voor mij rendabel om landwerk zoveel mogelijk uit te besteden aan loonwerkers.’ De uiteindelijke bewerkingskosten per hectare liggen voor de melkveehouder op 766 euro per hectare en 4,40 euro per liter melk.

‘Naast dat loonwerkers meestal gebruikmaken van energiezuinige machines, maakt het je als melkveehouder ook flexibel en is de loonwerker vaak sneller klaar met het bewerken van het land. Je loopt zo al gauw een halve dag voor op het normale schema. Je hebt zelf meer tijd over voor de koeien.’

Weinig mechanisatie
Ongeveer 72 procent van het dieselverbruik op het bedrijf van Vlooswijk valt onder loonwerk. ‘Dat is een zeer hoog percentage’, zegt adviseur Teus Verhoeff van PPP-Agro Advies, die het dieselverbruik onderzoekt van 40 melkveehouders in het Groene Hart. ‘Als je kijkt naar het gemiddelde verbruik en bewerkingskosten van deze groep, scoort Vlooswijk vrijwel overal lager. Hij maakt optimaal gebruik van loonwerk, door zelf zo min mogelijk eigen machines te hebben. Hierdoor blijven de onderhoudskosten binnen de perken en heeft hij zelf meer tijd voor ander werk op het bedrijf.’

Verhoeff benadrukt dat de intensiteit (kg melk per ha) belangrijk is als je bedrijven met elkaar vergelijkt. ‘Hoe intensiever een bedrijf is, hoe lager  het dieselverbruik per kg melk is. Dat komt omdat de extra liters diesel ‘verstopt’ zitten in de aankoop van voer en de afvoer van mest. Vlooswijk is wel een gemiddeld bedrijf in dat opzicht (ruim 17.000 kg melk per ha).

Grote mengkuil
De melkveehouder bespaart ook veel diesel door het laten maken van een grote mengkuil in de winter. De loonwerker mengt het gras met een grote shovel door voor de kuil het gras en de mais in verhouding op een grote hoop te gooien. Deze hoop zet hij dan een aantal keer om, kuilt het mengsel in en dekt het af met een laag erwtenvezel. De blokken worden met een blokkensnijder op de deel gezet en met een kleine shovel voor het voerhek verdeeld. ‘Een blokkensnijder in plaats van een voermengwagen voldoet hier prima. Dit scheelt enorm op je dieselverbruik. Voordeel van één grote mengkuil in de winter is ook dat het minder arbeidsintensief is en er geen broei ontstaat.’

Onbekend terrein
‘Op welke manier je het beste diesel kunt besparen, ligt eraan of je zelf alles doet of dat je het landwerk uitbesteed aan loonwerkers. Zij maken vaak gebruik van de meest efficiënte machines. Als je zelf een machine koopt, is het handig om niet een zwaardere machine te kopen dan nodig. Ook hoor ik het een en ander over het ‘nieuwe rijden’, op welke manier je het energiezuinigst rijdt. Ik heb hier zelf weinig mee te maken, omdat ik dit door loonwerkers laat doen. Maar dieselbesparing is voor velen nog onbekend terrein en daar valt voor de sector zeker nog wat te winnen.’

Voorbeeldbedrijven
Ook in Utrecht is dieselverbruik een belangrijk thema in het project Voorbeeldbedrijven Energieneutrale Melkveehouderij Utrecht. ‘Op de voorbeeldbedrijven wordt geanalyseerd wat het dieselverbruik is op het bedrijf en welke maatregelen genomen moeten worden om het dieselverbruik te verlagen. Zo willen we aan melkveehouders laten zien wat de mogelijkheden zijn op het gebied van dieselbesparing’, vertelt projectleider Wouter Veefkind van Projecten LTO Noord. Lees hier  meer over het project Voorbeeldbedrijven Energieneutrale Melkveehouderij.

Praktijkblad dieselbesparing
Wilt u meer informatie over dieselbesparing? In dit praktijkblad leest u meer over de verschillende maatregelen die u kunt nemen op uw bedrijf.
 
Bijschrift foto: De loonwerker gebruikte ongeveer 600 liter diesel om de hele voorraad gras en mais te mengen en hierover de erwtenvezels te verdelen.
Het gaat hier om 470 ton droge stof gras en 160 ton droge stof mais, afgedekt met 150 ton product erwtenvezel.