Sinds drie maanden draait Groot Roessink een pilot met de machine. Een goede manier om te besparen op brandstof, vindt hij. “We waren niet specifiek hiernaar op zoek, maar we kijken wel altijd uit naar nieuwe kansen. Wij wekken zelf warmte en stroom op met de mono-mestvergister op ons bedrijf. Deze wekte meer stroom op dan we gebruikten en we raakten in gesprek met Reesink Agri. Brandstof was een factor waarop we nog meer konden besparen en zo kwam de elektrische mengwagen in beeld.” De machine wordt opgeladen met de stroom uit de mono-mestvergister.
Volgens Ton biedt de elektrische wagen kansen voor de toekomst. “Met het prototype hebben we goede ervaringen. Omgerekend is het vermogen waarop de mengwagen nu draait vergelijkbaar met een trekker van 170 pk, dus hij kan veel aan. Of er op termijn door veel veehouders gebruik zal worden gemaakt van zo’n machine, ligt volgens Groot Roessink aan het financiële plaatje. “Dat bepaalt toch voor een belangrijk deel of het aantrekkelijk is om ergens in te investeren. Een goed terugverdienmodel is dan essentieel.”