Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Nieuws

Generieke ‘promotie’ door aardbeientelers zelf

afbeelding van Wendy Schalke

 
 
Doe mee en draag bij aan de generieke promotie van de Hollandse Aardbeien door hier het machtigingsformulier in te vullen. Doe dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk 7 februari.

"Generieke Promotie"
Een groep telers, verenigd binnen het Hollandse Aardbeien (HA)-initiatief heeft in 2012 zelf voor de generieke promotie van de Nederlandse aardbei gezorgd. De initiatiefgroep Hollandse Aardbeien bestaat uit op dit moment uit een groep van 25 telers en roept alle Nederlandse aardbeientelers op mee te doen. Hoe meer telers en afzetorganisaties mee doen, des te meer actiemogelijkheden en bereik we hebben. Doel van het initiatief is middels generieke aardbeienpromotie (kennisoverdracht & dialoog) door de telers zelf de totale afzet van aardbeien positief stimuleren.
 
Een belangrijke actie van het HA-initiatief is de seizoensopening op de 3de dinsdag van april.

Hoe verder?
In 2012 zijn de acties financieel mogelijk gemaakt met eigen bijdragen van de deelnemende HA- telers en bijdrages van vrijwel alle afzetcollectieven en een subsidie. Het belang en de behoefte aan generieke aardbeienpromotie is groter dan ooit! Er komen alleen meer hectares bij. Echter promotie betaald via verplichte collectieve (productschap)middelen is er niet meer. Het Hollandse Aardbeien-initiatief met de openingsacties kan het gat in de generieke promotie invullen. De kracht is dat telers zelf het contact op te zoeken met ‘de consument’ en praten over de aardbei en alles wat daarbij komt kijken. Dit is erg succesvol geweest zo blijkt uit de resultaten (bijlage onderaan de pagina: pdf met de factsheets).

Vrijwillige bijdrage
Ook in 2013 wil het HA-initiatief met enthousiasme de kar verder trekken en de consument verrassen en raken met het verhaal over ons mooie product. De eerste plannen voor de openingsacties in 2013 zijn er al. De huidige 25 telers kunnen echter niet alleen voor de financiering en de uitvoering van collectieve aardbeienpromotie zorgen. Daarom doen zij een rechtstreeks beroep op alle Nederlandse aardbeientelers voor een vrijwillige financiële bijdrage. Het is uiteindelijk eigen telersbelang!
 
Doe mee en draag bij aan de generieke promotie van de Hollandse aardbeien door hier het machtigingsformulier in te vullen. Adviesbijdrage is € 300 voor glas verwarmd en € 40 voor overig areaal. Doe dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk 7 februari.

Telers in actie
We hebben geloof in de (overtuigings-)kracht die we als teler hebben in het contact met de consument. Dat beeld is afgelopen jaar bevestigd. Laten we als telers de handen ineen slaan en samen met de afzetorganisaties de gehele ‘aardbeientaart’ groter maken. In Nederland eten we 2,5 kg per gezin in de ons omringende landen is dit 3,5 kg!

Brief en hulp vollegrondsgroenteNET
Deze week ontvingen alle aardbeientelers via VollegrondsgroenteNET een brief. Een brief informeert over de achtergronden van het initiatief. Vollegrondsgroente.net heeft van vrijwel alle professionele Nederlandse aardbeientelers adressen en is een onafhankelijk platvorm/initiatief van LTO. Daarom gaan wij de financiën van het HA-initiatief beheren. Als uw machtiging binnen is, maken we dit kenbaar met een stipje op de kaart van Nederland. Iedereen kan gewoon zien wie dit initiatief en de openingsacties in 2013 financieel wil ondersteunen. We gaan de exacte bedragen niet bekend maken.
 
Op de hoogte blijven
Op deze site is een digitale netwerkgroep Hollandse Aardbei gemaakt. Wordt deelnemer van de netwerkgroep en blijf na het invullen van bovenstaand machtigingsformulier op de hoogte van de voortgang en verdere acties binnen de Hollandse Aardbeien. Aanmelden bij deze groep brengt geen verdere kosten met zich mee.
 
Heeft u het machtigingsformulier ingevuld, maar bent u nog niet eerder ingelogd op deze website, meldt u dan eerst als nieuwe gebruiker, waarna u kunt aankloppen bij het netwerk Hollandse Aardbeien om ook daar als deelnemer in opgenomen te worden.
 
Meer info
Hieronder kunt u meer informatie downloaden over het Hollandse Aardbeien initiatief. Naast de brief en het faxformulier vindt u o.a. de presentatie zoals gegeven op de landelijke aardbeiendag van 9 januari jongstleden. De presentatie geeft een goede indruk van de succesvolle acties in 2012. Een Q&A geeft antwoord op de meest gestelde vragen. Voor de facts & figures over de actie in 2012 bekijkt u de folder. Om een indruk te krijgen van welke ideeën er voor de actie van 2013 leven bekijkt u de moodboards met impressies. Zo krijgt u een goede indruk waar we het als aardbeientelers allemaal voor doen. Vergeet dan ook vooral niet tijdig het machtigingsformulier in te vullen en op te sturen, dit kan met het faxbericht zoals dat hieronder staat of nog makkelijker vult u de machtiging hier digitaal in.

Reacties

nijhof.klaas@gm... - 29 jan 2013 - 14:33

Ja, ik ben daar wel voor hoor, collectieve promotie. Niet dat ik er zelf iets mee opschiet als bio/abonnementen teler. Mijn aardbeien gaan direct van land naar consument. Allemaal, van mijn enorme aardbeienareaal van maar liefst 900 m2. Daar zou ik volgens de berekening dan EUR 3,60 aan bijdragen, ware het niet dat de minimale bijdrage voor de administratie EUR 100,- is. Tsja, zo wil ik ook wel administreren! Voor EUR 3.60 zijn de administratiekosten EUR 96,40 of wel het 26-voudige. Misschien moet ik ook maar een promotiekantoortje opzetten. Maar wat deze promotie betreft: count me out!

peter@vennenhof.nl - 31 jan 2013 - 10:29

Geachte heer Nijhof, Beste Klaas,

Dank voor uw reactie en financiële analyse op het Hollandse aardbeien initiatief.
Het rechtstreekse contact tussen producent en consument, het aangaan van de dialoog door ons als telers zelf dat is de gedachte achter het Hollandse Aardbeien initiatief. Het woord ‘promotie’ is wat dat betreft niet de meest gelukkig term.
Uw aardbeien gaan direct van land naar consumentenhand. U zult als geen ander weten hoe krachtig dit contact is. Blijf dat vooral doen. We proberen hier, weliswaar gezamenlijk, ook ons steentje aan bij te dragen onder andere met de seizoensopeningsactie.
En al kunnen we niet op uw financiële steun rekenen. Als het gaat om de dialoog met de consument: can we count you in?

Met vriendelijke groet,

Peter en Dianca van de Ven
Hollandse Aardbeien telers